A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Zrt. (MKIF) 2022. szeptemberében mintegy 1238 km hazai gyorsforgalmi út üzemeltetését, fenntartását és fejlesztését vette át. Az ehhez kapcsolódó munkálatok márciustól folyatódnak. Előző cikkünkben mi is beszámoltunk arról, hogy hatalmas útfelújítások várhatók, így lássuk, hogy ezekből mennyi valósult meg 2023-ban és hol várhatók útmunkálatok a jövőben!
2023-ban a tervezett munkálatok alatt 9 gyorsforgalmi úton történt útburkolatcsere és szintrehozás, többek között felújítások zajlottak az M7, M3 és M1-es autópályákon. Megújult 106 híd és felüljáró, valamint 140 pihenőhelyen épült ki szelektív hulladékgyűjtő rendszer, a faültetési program során 86 helyen ültettek közel 500 facsemetét.
Március közepén elkezdődtek az M3-on és az M7-es autópályákon a szintrehozási és a tönkrement burkolatok cseréjét előkészítő munkálatok. Az idei felújítások nagyrésze az M3-as autópályát érinti.
2024 tavaszán átadásra kerül az M6-os autópálya mintegy 20km hosszú szakasza. Az új M6-os szakasz 2x2 sávos, fizikai elválasztással kialakított szakasza a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat része, amely a Balti tengert köti össze az Adriával. Az autópálya-szakasz rendelkezik egy vadátjáróval is.
Nemrégiben azonban kiderült, hogy milyen autópálya-építések és bővítések várhatóak a jövőben. A koncesszorhoz (MKIF) került autópálya-felújítások elindulása legkésőbb 2025 őszig esedékesek. Többek között kibővítésre kerül az M1-es autópálya első, a 24 km hosszúságú M0-Bicske közötti szakasza, ahol az eddigi 2x2 sáv 2x4 sávra szélesedne, amelynek részét képezné egy-egy intelligens közlekedési rendszeren alapuló leállósáv is. Az M1-es autópályán 200-nál is több felüljáró és híd található, így ezek megújítása is tervben van a bővítések során.
Az M1-es bővítése kapcsán szükségessé válik az M100-as csomópont kiépítése is, hiszen ez elengedhetetlen az autópálya balesetmentes használata érdekében, ugyanis a kibővített autópálya megnövekedett forgalmat eredményezhet.
Az M85-ös gyorsforgalmi út zárószakaszának a fejlesztése is a végéhez közeledik, hiszen az alagút déli és északi járataiban is lezárultak a szerkezeti munkálatok, így márciusban megkezdődhet a bazaltbeton térítése.
A munkálatok a vakációk alatt és nyári időszakban részben vagy egészében szünetelnek, ezzel se hátráltatva az autósok haladását.
Továbbá útmunkálatokra lehet számítani az M1, M15, M3, M35, M4, M7, M8 jelű gyorsforgalmi utakon és következő szakaszokon:
Útmunkálatok | ||||||
Autópálya | Kezdő km+m | Vég km+m | Kezdete | Vége | A korlátozás iránya | A munka típusa |
M3 | 171+550 | 177+000 | 2024. március 25. | 2024.május 10. | Jobb oldalon (Országhatár felé) | Aszfaltozás |
M3 | 172+330 | 177+000 | 2024. március 25. | 2024.május 10. | Bal oldalon (Budapest felé) | Aszfaltozás |
M3 | 177+000 | 179+990 | 2024. március 25. | 2024.május 25. | Bal oldalon (Budapest felé) | Aszfaltozás |
M3 | 177+000 | 179+990 | 2024. március 25. | 2024.május 25. | Jobb oldalon (Országhatár felé) | Aszfaltozás |
M3 | 180+000 | 184+100 | 2024. március 25. | 2024.május 25. | Jobb oldalon (Országhatár felé) | Aszfaltozás |
M3 | 180+000 | 185+050 | 2024. március 25. | 2024.május 25. | Bal oldalon (Budapest felé) | Aszfaltozás |
M30 | 27+200 | 29+300 | 2024. február 17. | 2024. augusztus 17. | Jobb oldalon | Útkarbantartási munkák |
M30 | 31+700 | 31+850 | 2024. február 18. | 2024. augusztus 18. | Jobb oldalon | Építési munkák |
M30 | 31+300 | 39+836 | 2024. február 17. | 2024. augusztus 17. | Jobb oldalon | Építési munkák |
M30 | 32+200 | 40+600 | 2024. február 17. | 2024. augusztus 17. | Bal oldalon | Építési munkák |
M30 | 40+050 | 40+200 | 2024. február 18. | 2024. július 18. | Bal oldalon | Építési munkák |
M35 | 34+750 | 41+450 | 2024. március 25. | 2024. március 31. | Jobb oldalon (M4-es autópálya felé) | Aszfaltozás |
M35 | 2024.március 25. | 2024. április 5. | Országhatár felé | |||
M35 | 2024. március 26. | 2024. április 5. | Budapest felé | |||
M4 | 52+050 | 52+500 | 2024. március 25. | 2024. március 31. | Jobb oldalon | Közmű építés |
M43 | 5+400 | 5+400 | 2023. november 2. | 2025. november 2. | Jobb oldalon | Építési munkák |
M43 | 5+400 | 5+400 | 2023. november 2. | 2025. november 2. | Bal oldalon | Építési munkák |
M7 | 221+400 | 231+250 | 2024. március 21. | 2024. május 21. | Bal oldalon (Budapest felé) | Útépítés |
M7 | 220+500 | 230+130 | 2024. március 21. | 2024. május 21. | Jobb oldalon (Országhatár felé) | Útépítés |
M7 | 184+300 | 197+050 | 2024. március 25. | 2024.május 17. | Bal oldalon (Budapest felé) | Útépítés |
M7 | 183+250 | 196+125 | 2024. március 25. | 2024. május 17. | Jobb oldalon (Országhatár felé) | Útépítés |
M7 | 169+025 | 174+600 | 2024. március 25. | 2024. április 30. | Bal oldalon (Budapest felé) | Útépítés |
M7 | 168+000 | 173+700 | 2024. március 25. | 2024. április 30. | Jobb oldalon (Országhatár felé) | Útépítés |
M7 | 132+280 | 139+400 | 2024. március 21. | 2024. április 30. | Bal oldalon (Budapest felé) | Útépítés |
M7 | 131+200 | 138+305 | 2024. március 21. | 2024. április 30. | Jobb oldalon (Országhatár felé) | Útépítés |
M7 | 117+775 | 125+900 | 2024. március 21. | 2024. április 30. | Bal oldalon (Budapest felé) | Útépítés |
M7 | 116+825 | 125+250 | 2024. március 21. | 2024. április 30. | Jobb oldalon (Országhatár felé) | Útépítés |
M70 | 21+050 | 21+265 | 2023. október 23. | 2024. június 21. | Jobb oldalon | Útkarbantartási munkák |
M70 | 0+000 | 0+875 | 2022. december 28. | 2024. december 31. | Bal oldalon | Útkarbantartási munkák |
Az útjavítások miatt kiemelten fontos, hogy indulás előtt tájékozódjunk, hogy az útvonalunkon várható lesz-e útkarbantartási munkálat. Induljunk el időben, hogy az esetleges torlódások ellenére is biztonságosan és időben érkezzünk meg az úticélunkhoz. Még indulás előtt érdemes beszerezni az autópálya-matricát is, hogy az utazás büntetés nélkül teljen. A sorban állás elkerülése érdekében javasolt, hogy online vásároljuk meg e-matricánkat az autopalyamatrica.hu weboldalon.