A legfrissebb infók a 2024-es matricákról
Emelkedő árak, új autópálya matrica típus, további vármegyei matricák, változó elszámolás a B2 díjkategóriában – a jövő év számos változásokat hoz magával a magyar sztrádákon, így nem árt időben tájékozódni. Annál is inkább, hiszen az éves konstrukciók elővétele decemberrel indul. Cikkünkben összegyűjtöttünk minden információt, amit jelenleg tudni lehet a jövő évről.
Hazánkban jellemzően (2023 kivételével) inflációkövető mértékben változik az e-matricák ára, így 2024-re is erre készülhetnek a magyar autósok. Decemberrel várhatóan megindul az éves országos, illetve az éves vármegyei úthasználati jogosultságok elővásárlása – tehát a jövő évi tervezés a legtöbb cégnél és háztartásban most válik aktuálissá. Az elővételben beszerzett e-matricák 2024. január 1-én lépnek érvénybe, és földrajzi határaikon belül 2025. január 31-ig, vagyis 13 hónapig, nyújtanak korlátlan sztrádahasználatot.
A 2024-es matrica rendszer némileg változik hazánkban, a legfontosabb, pillanatnyilag ismert információk a következők szerint alakulnak.
A 2024-es árak
Az autósoknak sajnos ismét jelentős drágulásra kell felkészülniük: jövőre átlagosan 18%-os áremelkedésre készülhetünk. Az általános forgalmiadót már tartalmazó, bruttó árak az alábbiak szerint alakulnak majd.
E-matrica díjkategória | Országos | Vármegyei | ||
Heti (10 napos) | Havi | Éves | Éves | |
D1M | 3 200 Ft | 5 180 Ft | 57 260 Ft | 6 660 Ft |
D1 | 6 400 Ft | 10 360 Ft | 57 260 Ft | 6 660 Ft |
D2 | 9 310 Ft | 14 670 Ft | 81 280 Ft | 13 330 Ft |
B2 | 20 640 Ft | 29 270 Ft | - | - |
U | 6 400 Ft | 10 360 Ft | 57 260 Ft | 6 660 Ft |
Forrás: nemzetiutdij.hu
Az autópálya matricák drágulásával vélhetően a pótdíjak összege is emelkedni fog, így az érvényes úthasználati jogosultság beszerzésének fontosságát nem győzzük hangsúlyozni.
Busszal a magyar autópályákon
A B2-es díjkategória, vagyis az autóbuszok esetén fontos változások lépnek érvénybe: a 2024. január 31-én lejáró éves úthasználati jogosultságokat február 1-jével új rendszer váltja. Ahogy az a fenti táblázatból is látszik, a B2 díjkategóriára jövőre már nem váltható éves e-matrica-jogosultság. Ennek hátterében az áll, hogy a buszok egy kilométer alapú, használatarányos útdíjfizetési megoldással közlekedhetnek majd Magyarország útszakaszain.
Fontos tisztában lenni azzal, hogy egy európai uniós szabályozás miatt a buszoknak (valamint a tehergépkocsiknak) jövőre már nem csak az autópályákon, hanem az autóutakon és főutakon való közlekedésért is fizetniük kell.
Plusz két vármegyei, valamint egynapos matricák
2024-ben országszerte több útszakasz fizetőssé válik várhatóan. Kizárólag érvényes autópálya matricával lehet majd felhajtani a tervezet szerint:
- az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakaszára,
- az M44-esre a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
- az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakaszára,
- az M6-osra Bátaszék és az M6-M60 csomópont között,
- az M4-esre Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig, illetve
- az M76-osra Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.
A fenti lista egyben azt is jelenti, hogy két további vármegyében lesznek fizetős szakaszok, vagyis megvásárolhatóvá válik az éves vármegyei autópálya matrica. 2024-ben tehát úthasználati jogosultságot válthatunk Jász-Nagykun-Szolnok és Békés vármegyékre is.
Fontos, az autósok elsöprő többsége által várt újításként megjelenik az egynapos autópálya matrica. Uniós tagállamként hazánkat is érinti az a kötelezettségvállalás, amely szerint legkésőbb 2024 márciusáig be kell vezetni az egynapos konstrukciót. Az Építési és Közlekedési Minisztérium közleményében már megerősítette, hogy érkezik a 24 óráig érvényes megoldás, azonban annak pontos részletei, árai egyelőre még nem ismertek.