A legfrissebb infók a 2024-es matricákról

2023. 10. 24. 9:19

Emelkedő árak, új autópálya matrica típus, további vármegyei matricák, változó elszámolás a B2 díjkategóriában – a jövő év számos változásokat hoz magával a magyar sztrádákon, így nem árt időben tájékozódni. Annál is inkább, hiszen az éves konstrukciók elővétele decemberrel indul. Cikkünkben összegyűjtöttünk minden információt, amit jelenleg tudni lehet a jövő évről.

Hazánkban jellemzően (2023 kivételével) inflációkövető mértékben változik az e-matricák ára, így 2024-re is erre készülhetnek a magyar autósok. Decemberrel várhatóan megindul az éves országos, illetve az éves vármegyei úthasználati jogosultságok elővásárlása – tehát a jövő évi tervezés a legtöbb cégnél és háztartásban most válik aktuálissá. Az elővételben beszerzett e-matricák 2024. január 1-én lépnek érvénybe, és földrajzi határaikon belül 2025. január 31-ig, vagyis 13 hónapig, nyújtanak korlátlan sztrádahasználatot.

A 2024-es matrica rendszer némileg változik hazánkban, a legfontosabb, pillanatnyilag ismert információk a következők szerint alakulnak.

A 2024-es árak

Az autósoknak sajnos ismét jelentős drágulásra kell felkészülniük: jövőre átlagosan 18%-os áremelkedésre készülhetünk. Az általános forgalmi adót már tartalmazó, bruttó árak az alábbiak szerint alakulnak majd.

E-matrica
díjkategória
OrszágosVármegyei
Heti (10 napos)HaviÉvesÉves
D1M3 200 Ft5 180 Ft57 260 Ft6 660 Ft
D16 400 Ft10 360 Ft57 260 Ft6 660 Ft
D29 310 Ft14 670 Ft81 280 Ft13 330 Ft
B220 640 Ft29 270 Ft--
U6 400 Ft10 360 Ft57 260 Ft6 660 Ft

Forrás: nemzetiutdij.hu

Az autópálya matricák drágulásával vélhetően a pótdíjak összege is emelkedni fog, így az érvényes úthasználati jogosultság beszerzésének fontosságát nem győzzük hangsúlyozni.

Busszal a magyar autópályákon

A B2-es díjkategória, vagyis az autóbuszok esetén fontos változások lépnek érvénybe: a 2024. január 31-én lejáró éves úthasználati jogosultságokat február 1-jével új rendszer váltja. Ahogy az a fenti táblázatból is látszik, a B2 díjkategóriára jövőre már nem váltható éves e-matrica-jogosultság. Ennek hátterében az áll, hogy a buszok egy kilométer alapú, használatarányos útdíjfizetési megoldással közlekedhetnek majd Magyarország útszakaszain.

Fontos tisztában lenni azzal, hogy egy európai uniós szabályozás miatt a buszoknak (valamint a tehergépkocsiknak) jövőre már nem csak az autópályákon, hanem az autóutakon és főutakon való közlekedésért is fizetniük kell.

Plusz két vármegyei, valamint egynapos matricák

2024-ben országszerte több útszakasz fizetőssé válik várhatóan. Kizárólag érvényes autópálya matricával lehet majd felhajtani a tervezet szerint:

  • az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakaszára,
  • az M44-esre a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
  • az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakaszára,
  • az M6-osra Bátaszék és az M6-M60 csomópont között,
  • az M4-esre Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig, illetve
  • az M76-osra Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.

A fenti lista egyben azt is jelenti, hogy két további vármegyében lesznek fizetős szakaszok, vagyis megvásárolhatóvá válik az éves vármegyei autópálya matrica. 2024-ben tehát úthasználati jogosultságot válthatunk Jász-Nagykun-Szolnok és Békés vármegyékre is.

Fontos, az autósok elsöprő többsége által várt újításként megjelenik az egynapos autópálya matrica. Uniós tagállamként hazánkat is érinti az a kötelezettségvállalás, amely szerint legkésőbb 2024 márciusáig be kell vezetni az egynapos konstrukciót. Az Építési és Közlekedési Minisztérium közleményében már megerősítette, hogy érkezik a 24 óráig érvényes megoldás, azonban annak pontos részletei, árai egyelőre még nem ismertek.

A legfrissebb infók a 2024-es matricákról