Útfelújítások az autópályán: ezekre számíthatunk 2025-ben az őszi időszakban

2025. 09. 04. 12:02 - autopalyamatrica.hu szerkesztőség

Az őszi időszak beköszöntével az autópályák több szakaszán is felújítási munkák zajlanak, amelyek elengedhetetlenek a biztonságos és hosszú távon fenntartható közlekedés biztosítása érdekében. A megnövekedett forgalom, a nyári terhelés és az időjárási hatások miatt számos útszakaszon szükségessé vált a burkolat cseréje, illetve a kapacitásbővítési projektek folytatása. Ez egyben azt is jelenti, hogy a következő hónapokban az autósoknak több helyen kell számítaniuk sávszűkítésekre, ideiglenes sebességkorlátozásokra és forgalomterelésekre. Az idei ősz legnagyobb munkálatai az M7-es autópályán zajló burkolatcsere, az M1-es autópálya nagyszabású bővítése, valamint az M30-as autópálya tartós lezárása. Cikkünkben részletesen bemutatjuk a legfontosabb tudnivalókat az érintett szakaszokról, emellett azonban érdemes előre felkészülni az utazásra – többek között az autópálya-matrica időben történő beszerzésével, amit már kényelmi díj mentesen vásárolhatunk meg online is.

Tartalomjegyzék

Milyen munkálatok várhatók az M7-es autópályán?

A nyári időszakban az M0 és Balatonvilágos közötti szakaszon augusztus 31-ig felfüggesztették a felújítási munkálatokat, ami azt jelentette, hogy a korábban elkezdett felújításokat még befejezték, de újabb nem került megkezdésre. Szeptember 1-jétől azonban mind a tervezett, mind a nyári időszakra felfüggesztett munkavégzés is kezdetét vette.

A felújítás alatt álló szakaszokon a legtöbb helyen változatlan marad a közlekedési kapacitás, vagyis a forgalom számára rendelkezésre álló sávok száma nem csökken. Balatonvilágos és Székesfehérvár között mindkét irányban továbbra is két-két sáv biztosítja az áthaladást, míg a Székesfehérvár és Budapest közötti háromsávos részen – ahol a munkafázisok lehetővé teszik – három sáv áll az autósok rendelkezésére. Így a terelések ellenére csak kevés kivételes esetben fordul elő sávszámcsökkenés. A munkaterületek közelében ugyanakkor szűkített sávokra és mérsékelt sebességhatárokra kell felkészülniük a közlekedőknek.

Az M7-es M0 – Balatonvilágos közötti szakaszán az alábbi forgalomterelésekre kell készülni szeptember elsejétől:

  • a Budapest felé vezető oldalon a 17-29 km között,
  • a Budapest és a Balaton felé vezető oldalon is a 42 – 46 km között (folytatódik az új gyalogos és kerékpáros híd építése Velencénél),
  • a Budapest felé vezető oldalon a 50 – 65 km között,
  • a Budapest felé vezető oldalon a 74 – 76 km között.

Az őszi felújítási munkálatok később érintenek majd több pihenőt és csomópontot is, ezeket, valamint az egyes kilométerszelvények között érintett szakaszokat a közlekedési híreinkben hetente frissítjük.

Milyen bővítések várhatók az M1-es autópályán?

2025. szeptember 1-jével hivatalosan is megkezdődtek az M1-es autópálya bővítési munkálatai az M0-ás csomópont és a Concó pihenő között. Várhatóan az M0–Bicske rész 2028. augusztus 31-éig, míg a Bicske–Concó szakasz 2029. augusztus 31-éig készül el, a Concó és Hegyeshalom közti további részeket egy későbbi ütemben bővítik.

A beruházás célja az autópálya kapacitásának növelése és a biztonságosabb közlekedés feltételeinek megteremtése. Ennek keretében a pálya mindkét irányban három forgalmi sávra bővül, kiegészítve intelligens leállósávokkal, amelyek szükség esetén további sávként nyithatók meg. Így a jövőben akár 2×4 sávos forgalom is biztosítható a Budapest és Győr közötti szakaszon.

A projekt nemcsak sávbővítést jelent: összesen 72 híd vagy aluljáró átépítése, 11 meglévő csomópont korszerűsítése és 4 új csomópont kialakítása is megvalósul. Emellett 6 komplex pihenőhelyet teljesen átépítenek, több száz új kamionparkoló létesül, bővítik a mérnökségi telepeket, és zajvédő falak épülnek ki hosszabb szakaszokon. Az átalakítás részeként több szintbeni csomópontot körforgalommá alakítanak, valamint új vízelvezető- és tározórendszer is készül.

Forgalomkorlátozások és lezárások

A munkálatok idején a közlekedők számára legalább 2×2 sáv továbbra is rendelkezésre áll, ugyanakkor sávszűkítésekre, ideiglenes sebességkorlátozásokra és terelésekre kell számítani. Egyes szakaszokon – például a Biatorbágyi csomópontnál – hosszabb távú lezárásokra is sor kerül: a felhajtóág 2025. szeptember 8-tól várhatóan 2026 augusztusáig nem lesz használható.

A közlekedők tájékoztatására az MKIF önálló weboldalt indított, ahol térképes formában, folyamatosan frissítve követhetők a lezárások, a csomóponti változások és a mentési útvonalak. Az aktuális lezárások emellett az az autopalyamatrica.hu heti közlekedési híreiben is folyamatosan frissülnek.

Meddig tart az M30-as autópálya lezárása?

Az M30-as autópálya Miskolc térségében található szakaszát 2024 februárjában kellett teljesen lezárni, miután a pályatest alatt komoly szerkezeti problémák jelentkeztek.

A kivitelezés ütemterve szerint a nyári hónapokban zajlott a töltés visszaépítése és a szükséges konszolidáció, ősszel pedig a burkolatépítési munkák és a betonozás következnek. A legfrissebb tájékoztatás alapján a helyreállítás a terveknek megfelelően halad, így a forgalom várhatóan 2025. október 31-én indulhat újra az érintett szakaszon.

A lezárás ideje alatt a forgalom a környező főutakra és mellékutakra terelődik, ami jelentős többletterhelést okoz a környező településeken, különösen a Miskolc felé vezető útvonalakon.

Az autósok számára kiemelten fontos, hogy az aktuális állásról és a részleges korlátozásokról folyamatosan tájékozódjanak.

Összegzés

Az M7-es, az M1-es és az M30-as autópályán zajló munkálatok egyértelműen jelzik, hogy az őszi időszakban fokozott figyelemre és előrelátásra van szükség a közlekedők részéről. A beruházások hosszú távon a közlekedésbiztonságot és a hálózat hatékonyabb működését szolgálják, ugyanakkor a jelenlegi forgalomterelések és korlátozások miatt elengedhetetlen az utazások tudatos megtervezése. Ehhez szorosan hozzátartozik az aktuális közlekedési információk követése, valamint az autópálya-használathoz szükséges e-matrica időben történő beszerzése, amely garantálja büntetésmentes és zavartalan közlekedést az érintett szakaszokon.

GYIK

Melyik autópályákon zajlanak jelentősebb felújítások 2025 őszén?
Az M7-es autópályán burkolatcsere, az M1-esen nagyszabású bővítés, míg az M30-as Miskolc térségében teljes lezárás okoz forgalomkorlátozásokat.

Mit jelent az intelligens leállósáv?
Az intelligens leállósáv olyan megoldás, amikor a hagyományos leállósávot – amelyet általában csak műszaki hibás járművek használhatnak – szükség esetén plusz forgalmi sávként nyitják meg. A megnyitásról digitális kijelzők és jelzőtáblák tájékoztatják a közlekedőket. Így baleset, csúcsforgalom vagy munkavégzések esetén csökkenhet a torlódás, nő a pálya kapacitása, ugyanakkor ha nincs megnyitva, továbbra is kizárólag vészhelyzetben vehető igénybe.

Meddig tartanak az M1-es autópálya bővítési munkálatai?
Az M0–Bicske közötti szakasz várhatóan 2028-ra, a Bicske–Concó szakasz pedig 2029-re készül el.

Útfelújítások az autópályán: ezekre számíthatunk 2025-ben az őszi időszakban