Utazás autópályán: nemcsak gyorsabb, de a kormányműnek is jobb
2025. 08. 06. 15:24 - Szponzorált cikk
A magyarországi úthálózat változó minősége jelentősen befolyásolja a közlekedés biztonságát, komfortját, és nem utolsósorban az autók műszaki állapotát is. A rosszabb minőségű útfelületek nemcsak kényelmetlenséget okoznak, hanem komoly terhelésnek teszik ki a jármű kormányművét és szervórendszerét is. Egy-egy nagyobb ütés, folyamatos kormánykorrekció vagy a felfüggesztés túlterhelése könnyen vezethet kormánymű hibához vagy szervókormány problémához.
Ezzel szemben az autópályák nemcsak gyorsabb, hanem biztonságosabb közlekedést is kínálnak, ami hosszú távon kíméli az autó alkatrészeit – különösen a kormányzási rendszert. A jobb útminőség nemcsak a vezetési élményt növeli, hanem jelentősen csökkenti az olyan meghibásodások esélyét is, amelyek gyakran költséges és időigényes javításokat vonnak maguk után.
Ebben a cikkben áttekintjük, hogyan hat az útminőség a kormányzási rendszerre, mik a leggyakoribb károsodások okai, miért kímélőbb az autópályás közlekedés, és mit tehetünk azért, hogy megelőzzük a komolyabb meghibásodásokat – különös tekintettel a kormánymű és a szervókormány állapotára.
Hogyan károsíthatja a rossz út a kormányművet és a szervórendszert?
A közutakon tapasztalható hibák, mint például a kátyúk, repedések vagy egyenetlen burkolatok, jelentős mechanikai igénybevételt jelentenek a jármű kormányzási rendszerének. Ezek a hibák hosszú távon gyorsítják a kormánymű, a szervórendszer és a kapcsolódó alkatrészek kopását és meghibásodását. Az alábbi tényezők különösen kritikusak ebből a szempontból:
- Mechanikai ütődések
Az úthibák okozta rázkódások gyorsítják a fogasléc, perselyek és gömbcsuklók kopását, ami végső soron kormánymű hibához vezethet. - Folyamatos korrekciók
Az egyenetlen útburkolat miatt gyakori kormánymozdulatok túlterhelik a kormányművet és a szervószivattyút is, ami fokozza az elhasználódás mértékét. - Szervórendszer túlmelegedése
A megnövekedett igénybevétel miatt a szervóalkatrészek felhevülhetnek, és akár olajszivárgás is jelentkezhet. - Gyakori javítási szükséglet
A rossz úthálózaton közlekedő autóknál jóval gyakoribb a szervókormány javítás vagy a kormánymű felújítás, mint azoknál, amelyekkel főként autópályán közlekednek.
Miért kíméletesebb az autópálya használata?
Az autópályák tervezetten jobb minőségű burkolata számos előnnyel jár a jármű műszaki állapotára nézve.
- Jobb burkolat, kevesebb terhelés
A sima, hibamentes aszfaltfelületen kevesebb rázkódás éri a futóművet és a kormányzási rendszert. Ez nemcsak a vezetési komfortot javítja, hanem jelentősen csökkenti az alkatrészek kopását is. Ezzel elkerülhető a szervókormány javítás. - Kevésbé terhelt kormányzási rendszer
Az autópályás vezetés során kevesebb kormánymozdulat szükséges, így csökken a szervószivattyú hőterhelése és a mechanikus alkatrészek igénybevétele is. - Gyorsforgalmi statisztika
Magyarország gyorsforgalmi úthálózata több mint 2400 km hosszú, ebből 1324 km autópálya, 559 km autóút – ezek jelentős része rendszeresen karbantartott, így műszaki szempontból is előnyösebb az itt történő közlekedés.
Így óvjuk meg járművünk kormányrendszerét
Az autó kormányzási rendszere az egyik legérzékenyebb egység, amelyet érdemes tudatosan óvni. Néhány egyszerű lépéssel jelentősen növelhető az élettartama:
- Használjuk az autópályákat
Az autópályák burkolata jellemzően jobb minőségű és egyenletesebb. A simább felület jelentősen csökkenti a mechanikai terhelést a futóműre, a kormányműre és a szervórendszerre, így kisebb a kopás, ritkábbak a meghibásodások, és hosszabb lehet az alkatrészek élettartama. Különösen hosszabb utak esetén érdemes ezt a lehetőséget választani, mert a folyamatos, egyenletes haladás kíméli a járművet. - Figyeljünk a kormánymű hiba jeleire
A kormánymű hiba első jelei közé tartozhat a holtjáték, a nehezen mozduló kormány, szokatlan hangok vagy olajszivárgás. Ha ezeket időben észleljük, megelőzhető a komolyabb meghibásodás. - Ellenőrizzük rendszeresen
A kormányzási rendszer állapotának megőrzésében a megelőzés kulcsszerepet játszik. Érdemes havonta ellenőrizni a szervóolaj szintjét, és figyelni, nincs-e olajfolt a jármű alatt, különösen hosszabb utak előtt. A szokatlan hangok, a nehezen mozduló kormány, vagy a fokozódó holtjáték mind olyan jelek, amelyekre időben reagálva elkerülhető a súlyosabb meghibásodás. - Tervezzünk előre
Nemcsak a rendszeresen autópályán közlekedőknek, hanem a főként országutakat használóknak is érdemes időnként gyorsforgalmi útra váltani – különösen hosszabb távú utazások során. Az autópályák egyenletesebb burkolata csökkenti a futómű és a kormányzási rendszer terhelését, így mérsékli a kopást és a meghibásodás esélyét. A tudatos útvonaltervezés tehát nemcsak időt spórolhat meg, hanem az autó műszaki állapotát is óvja.
A tudatos közlekedés nemcsak a vezetési élményt növeli, hanem járművünk hosszú távú megőrzését is szolgálja. Ha figyelünk a megfelelő útvonalválasztásra és időben felismerjük a problémákat, jelentősen csökkenthetjük a meghibásodások esélyét.
