M100-as autópálya épül?
2024. 09. 04. 13:32
Magyarország jól kiépített autópálya hálózattal rendelkezik, azonban mindezek bővítése már régóta tervben van. A legfrissebb hírek szerint új autópálya építését jelentették be, lássuk mit lehet tudni a tervezetről és az eddigi pályák bővítéséről!
M100-as autópálya célja és kivitelezése
A kormány egyik stratégiai célja, hogy minden megyei jogú város megközelíthető legyen 2x2 sávos gyorsforgalmi úton, így az M100-as célja, hogy az M1-es autópályát 32,3km hosszon összekösse Komárom-Esztergom legjelentősebb városával, Esztergommal.
Az M100-as megvalósítása már évtizedek óta napirenden van, azonban a rossz gazdasági helyzetre való tekintettel és számos külső tényező figyelembevétele miatt 2021-ben a kormány felfüggesztette a beruházásokat, amely az M100-as autópálya építésére is kiterjedt.
Az eddigi információk alapján előreláthatólag ez lesz minden idők legbonyolultabban kivitelezhető autópálya építése, ugyanis Magyarországon ritkán alkalmazott műszaki megoldásokkal, alagutakkal és völgyhidakkal tervezik a pálya megépítését.
Kép forrása: Lázár János Facebook-oldala
Várható autópálya fejlesztések és bővítések
A meglévő autópályák között több olyan is van, amelynek nem készült el a teljes, tervezett szakasza. Lássuk hát, hogy állnak ezek a fejlesztések és várhatók-e bővítések a mostani pályák esetében:
- M2-es autópálya: kevesebb mint egy éve arról számoltak be, hogy halad az M2-es gyorsforgalmi út kiépítésére vonatkozó terv előkészítése Vác és Parassapuszta között. Eszerint a kiviteli terveket 2024 első felére ígérték, ám azóta nem érkezett ezzel kapcsolatos információ.
- Az M3-as autópálya Gödöllő és Gyöngyös közötti szakaszának 3 sávossá bővítése előtt a nagyarányú tranzitforgalom miatt fontos, hogy előszőr az M4-es gyorsforgalmi út hiányzó (Kisújszállás- Berettyóújfalu) elemei elkészüljenek, így az M3-as bővítését előreláthatóan 2026. helyett 2031-ben kezdhetik el.
- Az M4-es autóút Törökszentmiklós és Kisújszállás közötti rész munkálatait 2023 júniusában kezdték el, amelyre 36 hónap áll rendelkezésre. A hiányzó szakaszt (Kisujjszállás és Berettyóújfaló között) a tervek szerint 2029-ben kezdik el építeni.
- Az M6-os autópálya hiányzó része 2024-ben bár elkészült, azonban az a horvát határnál véget ér a horvát autópálya hiánya miatt. Azonban, ha elkészül a horvát szakasz is, akkor várhatóan 2025-től Budapesttől egészem Bosznia-Hercegovina határáig autópályán el lehet majd jutni.
- Az M44-es autópálya építése két fő szakaszban zajlik. Az első, a Szentkirály és Lakitelek közötti szakaszt 2023-ban átadták. A második, a Kecskemét és Szentkirályi közötti szakasz kivitelezése várhatóan 2025-ben készül el, ezzel Békéscsaba is közvetlen összeköttetésbe kerül az országos hálózattal.
A fenti összefoglalóból is látható, hogy az ország autópálya-hálózata folyamatos fejlesztésen megy keresztül, amely a jövőben bővülni látszik. Ezek az összeköttetések jelentősen lerövidíthetik egy-egy utazás során az utat, így érdemes előre kalkulálni az elkészült szakaszokkal és kényelmesen utazni az autópályákon.
Ne feledkezz meg az autópálya-matricáról sem!
A mostani autópálya-rendszer is jól kiépített utakkal rendelkezik, így érdemes utazás előtt megfontolni az autópálya-használatot, hogy gyorsabban és kényelmesebben jussunk el úticélunkhoz. Azonban fontos tudni, hogy az autópályák többsége díjköteles útnak minősül, a fizetős utak listája pedig jellemzően évről-évre változik. A jogosulatlan úthasználat elkerülése érdekében érdemes még indulás előtt, online beszerezni az autópálya-matricát. Ezt a leggyorsabban és legegyszerűbben az autopalyamatrica.hu oldalon tehetjük meg!