Magyarországi e-matrica gyorsvásárlás

Így közlekedünk 2023-ban autópályán az egyes megyékben

Ingyenes és fizetős utak, építés alatt álló vagy már átadott szakaszok, megyei autópálya-matricák érvényességi határai – elengedhetetlen, hogy ismerjük a részleteket, mielőtt volán mögé ülünk. Most, hogy a tavalyi éves konstrukciók is lejártak, sok autós számára válik aktuálissá a magyarországi autópályás közlekedés ismereteinek felfrissítése. Összegyűjtöttük a legfontosabb információkat.

A matricák ára év elejével ismét emelkedett – ahogyan a pótdíjak összege is –, azonban új díjkategóriát vagy matrica típust nem vezettek be. Mivel D1 kategóriában a 2024. január 31-éig érvényes éves megyei (pontosabban vármegyei) jogosultságok lényegesen szolidabban drágultak, mint más konstrukciók, sok autósnak jelentik majd a legjutányosabb választást. Szerencsére az interneten több segítség is elérhető a költség- és útvonaltervezéshez. 

Az autopalyamatrica.hu megyei matrica tervező és kalkulátor felülete például segít az útvonal kiválasztásában, valamint kilistázza az úti cél eléréséhez szükséges matricákat. A honlapon a számunkra megfelelő e-matricát is kényelmesen, két perc alatt, biztonságosan megvásárolhatjuk. Nézzük azonban sorra, mit kell tudni 2023-ban az egyes szakaszokról, a megyei autópálya-matricákról.

Fizetős és ingyenes útszakaszok

Idén nem változott az útdíjköteles utak száma hazánkban. Bár több építkezés is zajlik, egyelőre a tavalyi rend szerint közlekedhetünk. A 62/2021. (XII. 22.) ITM rendelet alapján 2022. január 01-től fizetőssé vált 

  • az M30-as új szakasza Miskolc és Tornyosnémeti között, illetve
  • az M85-ös autóút Sopron-kelet és Sopron-észak közötti szakasza,

Érvényes autópálya-matrica nélkül is igénybe vehetjük a következő szakaszokat:

  • az M0-ás autóút 1-es számú főút és az M5-ös továbbá az M4-es autóút és az M3-as autópálya közötti szakaszai és a Megyeri híd,
  • az M4-es autóút Vecsés-Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető út, illetve az Abony és Törökszentmiklós-nyugat közötti szakasza, 
  • az M30-as autópálya miskolci elkerülő szakasza,
  • az M31-es autópálya,
  • az M44-es autóút,
  • az M60-as autópálya Pécs délnyugati elkerülő szakasza,
  • az M76-os autóút Balatonszentgyörgy és Keszthely-Fenékpuszta közötti szakasza,
  • az M8-as autópálya,
  • az M80-as autóút,   
  • az M9-es autóút 6-os számú főút és az 51-es számú főút közötti, illetve a Kaposvárt elkerülő szakasza.

Idén igencsak megéri a megyei

2023. január 1-ével nem egységesen, inflációkövető mértékben drágultak az autópálya-matricák, a legtöbb autóst az éves (13 hónapos) megoldások felé terelve. A heti (10 napos) és a havi konstrukciók ára ugyanis 21-72%-kal, míg az éves matricák ára csupán 5%-kal emelkedett (D1 kategóriában ez 2 750 Ft és 4 450 Ft-ot, valamint utóbbi esetén 5 720 Ft-ot jelent). Azoknak, akik az év során kevesebb, mint 8,5 vármegye útdíjköteles szakaszain közlekednek rendszeresen, az éves megyei jogosultságok megvásárlása jelenti a leggazdaságosabb alternatívát, mivel az egész ország valamennyi szakaszára szóló országos matrica ára D1 kategóriában 49 190 Ft. A januári országos statisztikákon már most látszik az éves autópálya-matricák iránti kereslet jelentős növekedése. 



EN DE RO HU SK