Európai autópályák hossza, fajlagos költsége és állapota 2023-ban

Mielőtt útnak indulunk a szomszédos vagy a távolabbi országokba, nem árt, ha tudjuk, hol milyen minőségű autópályákra számíthatunk. Összeállításunkban nem csak az autópályák minőségét, hanem a kiszolgáló létesítmények - benzinkutak, pihenőhelyek - sűrűségét is figyelembe vettük az egyes országok autópályáinak jellemzésénél. Az is kiderül, fajlagosan hol a legdrágább és hol a legolcsóbb autópályán közlekedni.

Ha személyautóval európai utazásra készülünk, valószínűleg az autópályákat fogjuk használni a gyorsabb és biztonságosabb utazás érdekében. Ilyenkor nem csak azzal érdemes tisztában lenni, hogy az egyes európai országokban milyen autópályadíjakra, matricaárakra számíthatunk. Ugyanilyen praktikus, ha képben vagyunk az autópályák minőségét, állapotát illetően is.

Az például bizonyára senkinek sem meglepő, hogy tőlünk nyugatra a miénknél jobb minőségű utakkal találkozik. Azonban itt is akad kivétel: Olaszország nem a kiváló autópályáiról híres. Ugyanilyen érdekes információ lehet, hogy 1 kilométerre vetítve hol mennyire olcsó vagy drága az autópálya-használat. Meglepő lehet, hogy ebből a szempontból a magyar autópályákat használni például nem csak az osztrák, de a svájci díjaknál is drágább (az utóbbiakhoz képest ráadásul lényegesen többe kerül).

Az alábbi táblázat 17 európai országra vonatkozóan részletes adatokat tartalmaz.

Autópályák hossza, fajlagos költsége, állapota Európában, 2023-ban

 

Ország

AUTÓPÁLYÁK HOSSZA, FAJLAGOS KÖLTSÉGE, ÁLLAPOTA, 2023

Ausztria

Autópálya-hálózat hossza: 1749 km

1 km-re jutó költség: 0,051 euró (19,55 Ft)

Kiváló autópályák, jó kiszolgáló infrastruktúrával, de viszonylag kevés a pihenőhely és a benzinkút, bár parkoló sok van, és tágasak.

Bulgária

Autópálya-hálózat hossza: 806 km

1 km-re jutó költség: 0,132 BGN ( 25,81 Ft)

Az autópályák minősége változó: sok a kifejezetten jó minőségű szakasz, de pocsék, kátyús, tengely- és kerékgyilkos részek is jócskán akadnak. A rendőrökre figyeljünk, több van belőlük, mint nálunk, és a gyorshajtókat, valamint a ködlámpa indokolatlan használatát szigorúan büntetik.

Bosznia-Hercegovina

Autópálya-hálózat hossza: 370 km

Az A1-es az ország egyetlen autópályája, Bosznia-Hercegovinát észak-déli irányban szeli át, azonban mindezidáig csak egy kis része készült el.

Csehország

Autópálya-hálózat hossza: 1346 km

1 km-re jutó költség: 1,21 CZK (19,60 Ft)

A hazai autópályáknál jobbak a csehországiak, pl a német színvonalat messze nem érik el. Viszont sűrűn találunk benzinkutakat, bár a parkolók lehetnének tágasabbak.

Franciaország

Autópálya-hálózat hossza: 11 664 km

1 km-re jutó költség: 0,09 euró (34,5 Ft)

Nagyon jó minőségű autópályák, amelyeken gyorsan lehet haladni. A kapcsolódó infrastruktúra is kitűnő, a parkolókban bőven van hely.

Horvátország

Autópálya-hálózat hossza: 1316 km

Kapus rendszer

5,8-30,6 euró (2 296-12 115 Ft)

Új autópályákról van szó, így a minőségük is nagyon jó. A fizetőkapuknál a nyári szezonban lehetnek torlódások.

Lengyelország

Autópálya-hálózat hossza: 1761 km

Mivel kapus rendszerről van szó, az 1 km-re jutó költség a megtett távolságtól függ.

A1 autópálya - kalkulátor

A2 - kalkulátor

A4 - kalkulátor

Németország

Autópálya-hálózat hossza: 13 155 km

Személygépkocsiknak ingyenes.

Nagyon jó minőségű utak, igen sűrű hálózat. Sok benzinkút, pihenőhely, ahol nem csak tágas parkolókat, de gyakran éttermeket, üzleteket is találunk.

Olaszország

Autópálya-hálózat hossza: 6978 km

1 km-re jutó költség: kb. 0,09 euró/ (34,5 Ft)

Az autópályák állapota nem túl jó, sok az úthiba, nagyjából a magyar állapotokhoz hasonlóra számítsunk. A nagy kikötővárosok környékén a biztonságra is jobban ügyeljünk, ha például éjszakára megállunk valahol.

Románia

Autópálya-hálózat hossza: 931 km

1 km-re jutó költség: 0,037 euró (14,18 Ft)

Az utak állapota meglepően jó, még ha nem is érik el a nyugaton megszokott színvonalat, a régió átlagát határozottan meghaladják. A kiszolgáló infrastruktúra is megfelelő.

Spanyolország

Autópálya-hálózat hossza: 15 860 km

1 km-re jutó költség: kb. 0,09-0,1 euró (34,5-38,33 Ft)

Az utak minősége kiváló, a közlekedést sem felújítások, sem más akadályok nem lassítják, nagyon jól lehet haladni. Pihenőhelyből lehetne valamivel több.

Svájc

Autópálya-hálózat hossza: 1544 km

1 km-re jutó költség: 0,0244 CHF (9,46 Ft)

A világ egyik legsűrűbb autópálya-hálózata, kiváló minőségű utakkal, amelyeken nagyon jól lehet haladni. Télen viszont, mivel az utakat általában nem sózzák, nagyobb havazásoknál először a kamionokat, komolyabb helyzet esetén a személyautókat sem engedik fel a pályákra, azokat lezárják, amíg az útviszonyok nem javulnak.

Szerbia

Autópálya-hálózat hossza: 928  km

1 km-re jutó költség: 0,05 euró (19,17 Ft)

Jó minőségű autópályák, és mivel a forgalom gyérebb, mint az EU-ban, jól lehet haladni. Benzinkutakkal, parkolókkal jól ellátott.

Szlovákia

Autópálya-hálózat hossza: 849 km

1 km-re jutó költség: 0,104 euró (39,86 Ft)

A magyarnál nem sokkal jobb autópályák, parkolásra alkalmas megállóból nincs túl sok, a parkolók nem túl nagyok.

Szlovénia

Autópálya-hálózat hossza: 616 km

1 km-re jutó költség

3,5 tonnánál könnyebb járművek, max. 1,3 méteres tengelytávval: 0,14 euró (53, 66 Ft)

Az utak minősége jó, de benzinkút, pihenőhely viszonylag ritkán fordul elő.

Ukrajna

Nemzetközi úthálózat hossza: 4482 km

Nincsenek fizetős utak.

Az európai úthálózathoz tartozó E-38-as, E40-es és E-50-es utak átszelik az országot. Ezeknek csak néhány rövid szakasza 2x2 sávos gyorsforgalmi út vagy autópálya.

 

A táblázat adatai a 3,5 tonnát meg nem haladó tömegű járművekre, jellemzően személygépkocsikra vonatkoznak (kivéve, ahol ettől eltérő paraméterek szerepelnek). A forintösszegek az MNB 2023. március 10-i középárfolyamain alapulnak. Az autópályahossz-adatok forrása a KSH 2021-es statisztikája. Az 1 km-re jutó költségadatok alapja az éves matricák ára.

Egyébként Európa nagy részén találkozhatunk azzal a jelenséggel, hogy a megnövekedett forgalommal - néhány ország kivételével - nem igazán tart lépést az autópályákhoz kapcsolódó infrastruktúra. Vagyis több szakaszon elférne még néhány benzinkút, pihenőhely, és gyakran a parkolók sem elég tágasak a forgalomhoz képest. Ehhez társul, hogy csúcsidőben, vagyis a nyári hónapokban, illetve az Alpok területén, illetve az odavezető autópályákon a sízeszonban rendszeresek a torlódások. Ezekkel főleg az útfelújításoknál, a fizetőkapuknál, illetve a matricás pályák külön is fizetős szakaszainál (pl. hágók, alagutak) találkozhatunk.


Autópályadíjak, matricák és útdíjak Európában 2023-ban

Utazás előtt arról is érdemes tájékozódni, hogy az adott országban milyen kiadásokra számíthatunk az autópálya-használat kapcsán. A 2023-as európai autópályadíjakról, matricaárakról ezen az oldalon találhatóak részletes adatok. Az árak mellett autópályadíj-kalkulátorok is elérhetőek az előbbi oldalon, ezek főleg a kapus rendszerrel működő autópályákon segítenek kiszámolni a várható díjakat.

Kellemes utazást!



EN DE RO HU SK